woensdag 25 februari 2009

# 22

En dan nu de laatste opdracht. Schrijf een post over bibliotheek 2.0
Daar ga ik eens goed voor zitten. Allereerst wil ik het belang benadrukken van de mogelijkheid die medewerkers geboden is om door middel van 23dingen kennis te nemen van bibliotheek 2.0. Er zijn werelden voor mij open gegaan, die ik misschien anders niet had ontdekt of in beperkte mate. Het is een vorm van bijscholing geweest die hier niet moet eindigen. Het belang om zo kennis te nemen van web 2.0 zie ik voor iedereen die op welke manier dan ook bezig is met bibliotheekwerk en zeker niet alleen voor hoofden van afdelingen.
Het heeft even geduurd voor ik wist waar ik mee bezig was. Het is leuk om te spelen met Flickr en andere toepassingen, om plaatjes en dergelijke te zoeken en in je blog zetten. Dat is dus de betekenis van “Social” het “Delen”. Een weblog is een éénzijdig iets, een groepsblog is bedoeld om kennis te delen, de deelnemers zijn zowel producent als consument. Ik heb een paar artikelen gelezen, zo las ik dat Library 2.0 al sinds oktober 2005 bestaat. Ik ben zeker te druk geweest met het “gewone” bibliotheekwerk dat ik het niet allemaal heb gevolgd. Bibliotheek 2.0 is de poort tot een landelijk vakgericht kennisnetwerk. In een bibliotheekwereld waar de ene bibliotheek zich bezig houdt met de vraag of men een gebedsruimte moet aanbieden voor bezoekers, en de andere bibliotheek nog niet weet of er een baby verschoningsplank moet komen, kan dit alleen maar meerwaarde hebben.
Wat kan de OBE doen met web 2.0? Bekijk daarvoor eens het op bibliotheek 2.0 geplaatste filmpje Social media in 8 minuten van Erwin Blom dat een goed handvat biedt. Het is aan de beleidsmakers van de OBE om te bepalen wat men precies wil. Om reflectie en ondersteuning te krijgen van bibliotheekgebruikers is een initiatief als hyves zeer bruikbaar. In verschillende blogs las ik dat jongeren druk bezig zijn met web 2.0. Dit waag ik te betwijfelen, mijn eigen jongere was net als ik niet bekend met al die nieuwigheid. Jongeren zijn vooral bezig met sms, last.fm, hyves en het zoeken op internet naar muziek en films. Bloggen en Flickren doen ze niet zo. Dus wat kan de bibliotheek nog voor hen betekenen? Leg een link met de school en de verplichtingen die ze daar toch al hebben. Maak ruimte op de website speciaal voor deze groep, er zijn genoeg voorbeelden te vinden van bibliotheken (buiten Nederland) die dit al doen. Vergeet vooral niet dit ook door te trekken naar de bibliotheek zelf (speciale jongerenbieb). In het cjp magazine van febr/maart staat een artikel over “Het nieuwe lezen”, over luisterboeken, movels, e-bookreaders. Zoiets had ook op de website van de OB kunnen staan. Verder heeft men in Zwolle een digitaal zoeksysteem voor mbo'ers: “Fiducia” opgezet. Dat kan de OB voor jongeren doen. Voor de ouderen: Web 2.0 is er ook zonder de OB gekomen, daar zie ik niet zo’n grote rol meer behalve dan aansluiten en de mogelijkheden gebruiken.
Tot slot: dit is een uitgelezen kans om met al de opgedane kennis een intern OBE blog op te zetten voor de medewerkers. Het is dé manier om iedereen de gelegenheid te bieden tot participeren, reflecteren, en informeren. Iedereen kan zijn/haar kennis delen en meedenken en de organisatie profiteert van de expertise van medewerkers die een schat aan ervaring en kennis in zich hebben en aldus het Goud van de organisatie vormen. Als ik de twee 23dingen blog groepen van de OBE bekijk dan zit het goud overal! Op naar web 3.0.

3 opmerkingen:

catwoman zei

Een hele mooie visie op het hele 2.0 gebeuren. En heel goed dat je klaar bent. Gefeliciteerd ermee.
p.s. heb je de Zen al?

Jeanne zei

Hoi catwoman,
Bedankt. Mijn zoon heeft de Zen opgehaald bij Ed. Ik heb er nog niet mee "gespeeld". Dat ga ik een dezer dagen doen.
groetjes

han voogsgeerd zei

Duidelijk verhaal,
kansen zijn er, maar we moeten er mee aan de slag!
gefeliciteerd!<|:>)

who is afraid of web3.0?!

begrijp van Rob Coers en Marina dat wat hen betreft het bijwebtwee blijft.