dinsdag 24 februari 2009

# 21

Het op een na laatste ding. Sociale bibliotheekcatalogi. Het hele 23 Dingen programma staat in het teken van het woord ‘sociaal‘. Foto’s, boeken, favoriete websites, documenten, muziek … het nieuwe web is sociaal en het ‘delen’ van al die ‘dingen’ met vrienden, bekenden en onbekenden is steeds gewoner aan het worden. De grote vraag die je bij dit alles kunt stellen is: “wat heb je persoonlijk nu aan al die dingen en - net zo interessant - wat kunnen bibliotheken er nu mee?”
Ik citeer dit maar even want ik vraag me af hoe het komt dat dit aspect zo naar voren komt. Datzelfde vraag ik me af bij hyves, facebook, en die andere communities. Leeft de mens van nu zo geïsoleerd en heeft men zoveel behoefte aan contacten met personen die men niet kent en nooit zal ontmoeten? Persoonlijk vind ik het leuk om reacties te krijgen in mijn blog, want op een andere manier hoor ik momenteel niet dat het wordt gelezen, maar ik denk dat het vooral het "nieuwe" is dat aantrekt. Maar even terug naar de opdracht: ik heb gekeken op de Ann Arbor District Library gesnuffeld in de catalogus van Foreign Languages en wat men daar te bieden had. In het Dutch was dat alleen dvd's en blu-ray, maar in het Catalaans waren er wel books te vinden. Fijn om te weten, maar daar heb ik persoonlijk niet echt iets aan. Wel leuk (?) die op oude cataloguskaartjes lijkende fiches waaraan je zelf iets kunt toevoegen, niet gedaan. De aquabrowser van de OBA bezocht, dat is niet onbekend, en gekeken wat Metha's muziek treintripper inhield: te veel tekst voor de doelgroep en bovendien geen prettig lettertype. De OBA heeft doelgroepen geselecteerd en daarbij viel me op: de groep 55+/ouderen ... Ik hoop dat de OBE deze keuze niet toepast, daar mag minimaal 10 bij op. Een kijkje genomen op Worldcat handig om allerlei titels op te roepen en dan na te gaan waar die te vinden zijn. Eén titel was slechts in Australia te vinden, en dat is te ver om te lenen. Lijsten heb ik opgeroepen van 23dingen leden, maar ik heb geen behoefte om tags toe te voegen of om zelf lijsten te maken. OCLC bekeken maar geen echte trekker. Ik weet niet of de eenvoudige OB medewerker hier mee zal werken, uitzonderd de aquabrowser. Wie heeft er nog heimwee naar de oude catalogi?

Geen opmerkingen: