dinsdag 27 januari 2009

# 18

LibraryThing. Ik heb het een en ander hierover gelezen. En ik heb een account gemaakt, en een aantal titels uit mijn eigen bibliotheekje ingevoerd. Je kunt daarbij gebruik maken van de gegevens van de Koninklijke Bibliotheek. Het is tamelijk omslachtig om elke titel opnieuw op te roepen, het duurt even. Er zijn niet bij elke titel boekomslagen geplaatst. Ik heb een trefwoord gegeven aan mijn bezit. Het is wel leuk om de volgende items op te roepen: statistiek van je bezit, verbanden (in mijn geval had ik voor automatische aanbevelingen te weinig ingevoerd, 10-25 waren nodig, ik had er echter 17 ingevoerd...), schrijverswolk van jouw auteurs, galerij (foto's van enkele auteurs van jouw boeken). Ik kreeg wel automatische aanbevelingen van leden nadat mijn lijst was verschenen. Maar wat voegt het nu toe? Ik zit niet verlegen om recensies van deze boeken, die kan ik elders wel vinden, wat andere leden ervan vinden interesseert me niet. Het enige wat misschien leuk is: titeltips die ik niet ken. Het door mij gekozen trefwoord kwam niet voor. Toen wou ik een tweede lijst maken van boeken van mijn favoriete illustrator Maurice Sendak. Echter de KB kwam met zo weinig titels, dat ik daar maar van heb afgezien. Geen idee wat de bibliotheek met LibraryThing kan doen: het lijkt me vooral voor privébibliotheken geschikt. Ik zal er denk ik niet veel mee doen. Blijft mijn profiel nu eeuwig bestaan? Of kan ik het na een tijdje weer verwijderen?
Uit de zijbalk in Mijn weblog heb ik verwijderd: de gadget Literatuurplein, deze was toch maar voor 3/4 zichtbaar, en de Brasilian blues van youtube bleef ineens weg op de titel na. Dus ook die maar vervangen door een lijstje van mijn Librarything. Maar hoe krijg je nu dat icoontje erbij?

2 opmerkingen:

han voogsgeerd zei

Libray thing heb ik niet zoveel mee,
was misschien nog een mogelijkheid voor het landelijke biebwerk geweest om dit te ontwikkelen. als je library thing moet geloven zijn er toch miljoenen mensen bezig met hun lijstjes.
je stipt een "probleem" aan de niet meer gebruikte accounts met data, zeg maar digitale vuilnis. de ontwikkelaars van applicaties moeten, misschien wel wettelijk verplicht, hier iets mee gaan doen.

Jeanne zei

De digitale vuilnis: misschien kunnen ontwikkelaars een tijdslimiet inlassen. Als een gebruiker na een bepaalde tijd niets meer met zijn account heeft gedaan dan wordt hij "eruit" gegooid.