donderdag 8 januari 2009

# 15


Podcasts ontdekken. Alweer een schier onuitputtelijke manier om je tijd door te brengen. En dan verbazen we ons nog dat er geen tijd meer is om simpelweg een boek te lezen? (Wat is dat eigenlijk een boek?) Op Radiocast heb ik even geluisterd naar "Looking for mr. Li", Uruzgan FM, Avro Zondagochtendconcert, De Gramophoon podcast. De mogelijkheden lijken onbeperkt en er is voor elk wat wilst. Googelen naar podcasts met bibliotheeknieuws en boekbesprekingen leverde weinig interessants op. Dok Delft voerde mij naar Radio aflevering 14 maar die dateerde van februari 2008. Op Videocast (ook van Dok Delft) stond een wel te verteren filmpje dat gemaakt was door twee 17 jarige leden van de "Niet lezen club", als bibliotheekpromotie.
Basisbibliotheek Maasland biedt de lezers ook de mogelijkheid om te abonneren op podcasts maar daar werd voornamelijk gewezen op nog te verschijnen uitzendingen. Bovendien viel mijn oog direct op een afbeelding met deze pakkende zinsnede uit een boek: "Of we willen of niet, er zal nauwelijks iets blijven zoals het was" en een daaraan verbonden wedstrijd om de auteur te achterhalen.
Ik vind dat deze bibliotheek een erg goede serieuze bibliotheeksite heeft. Wat kan de bibliotheek met podcasts? Ik denk allereerst: wil je dit aanbieden, beperk je dan tot boekgerelateerde onderwerpen bijvoorbeeld boekbesprekingen. Maar ook hier geldt weer : doe het GOED of laat het over aan anderen. Zelf een podcast maken zal ik niet gaan doen, en ik vrees dat ik te weinig tijd over heb om vaak naar een podcast te gaan luisteren. Zou het onder werktijd toegestaan zijn? Eigenlijk lees ik liever een boek ... Maar wel fijn om te weten dat al die mogelijkheden er zijn.

6 opmerkingen:

edJek23 zei

Een boek is een soort iPod, maar dan zonder geluid en bewegende plaatjes...
Fijn dat je alweer aanwezig bent.

Jeanne zei

Dankjewel, ik ben wel van plan te blijven

Jouke zei

Ik vind het ook fijn dat je weer een goede blogpost hebt gemaakt.
Maar ik kan het niet helemaal volgen de afgelopen dagen als je begrijpt wat ik bedoel.
Als ik het goed begrijp ben ik wat te ongerust geweest.

Jeanne zei

Begrijp je niet helemaal, maar die ongerustheid is wel terecht als je begrijpt wat ik bedoel.Hadden we maar de wijsheid van meneer de uil. Ik probeer slechts te overleven en dingen te doen bijvoorbeeld 23## die ik mag doen. Het is niet zo simpel uit te leggen vanaf deze plek. Met Jeanne d'Arc liep het niet goed af...

Jouke zei

Na wat ik dinsdag heb gezien en gehoord had ik niet verwacht dat je donderdag alweer aan het bloggen zou zijn. Dat bedoelde ik eigenlijk.
Met Jeanne d'Arc liep het niet goed af inderdaad, maar daar zou ik me maar niet aan spiegelen!
Er zijn teveel dingen teveel de moeite waard!!

Jeanne zei

Een wijsheid, niet van een uil: zoek afleiding, al is het maar voor even, dat is één manier om te overleven. Bloggen helpt, evenals support.